Budownictwo a koronawirus – zasady, które należy przestrzegać i środki pomocy

Budownictwo a koronawirus – zasady, które należy przestrzegać i środki pomocy

Spis treści

Chociaż najnowsze badania Głównego Urzędu Statystycznego są optymistyczne dla branży budownictwa i nieruchomości, zagrożenie wirusem z Wuhan może przyczynić się do zastoju działalności. Prowadzisz firmę budowlaną? Dowiedz się, jakie środki ostrożności należy podjąć, aby ochronić pracowników przed zarażeniem. Jakiej pomocy możesz oczekiwać od państwa w przypadku utraty zleceń?

Jakie są rokowania i prognozy względem branży budowlanej?

Jak wynika z badań z lutego 2020 roku udostępnionych przez Główny Urząd Statystyczny, produkcja w przypadku usług budowlanych wzrosła w stosunku do zeszłego roku o około 5,5%. Szczególny wzrost zamówień zauważono u firm świadczących usługi w zakresie robót budowlanych (specjalistycznych). Jednak w związku z pandemią koronawirusa SARS-CoV-2 sytuacja w kolejnych miesiącach może się drastycznie zmienić. W przypadku wykrytego zagrożenia konieczna jest obowiązkowa kwarantanna. Zarówno w sytuacji podejrzenia, jak i stwierdzenia – wówczas wymagana jest izolacja - objęta nią powinna być cała ekipa budowlana. Warto wiedzieć, że chociaż od 15 marca zamknięte są granice Polski dla cudzoziemców, nie oznacza to utrudnionego transportu (również cargo – poprzez linie lotnicze). Warto zatem pomyśleć o przeniesieniu biznesu do Internetu i zdalnej obsługi.

Przeczytaj również: Co powinno charakteryzować profesjonalne usługi zbrojarskie?

Jak ochronić ekipę budowlaną przed koronawirusem?

Obowiązujący w Polsce Kodeks Pracy informuje o obowiązku udostępnienia przez pracodawcę odzieży ochronnej i roboczej zabezpieczającej przed zanieczyszczeniami i zagrożeniem życia czy zdrowia. Dodatkowo należy dostosować się do wymagań opisanych przez Główny Inspektorat Sanitarny. W związku z tym projekty nowoczesnych domów czy usługi remontowo-budowlane mogą być prowadzone tylko jeśli:

Przeczytaj również: 3 zalety remontowania budynków w systemach suchej zabudowy

  • Zachowa się dystans – rozmówcy powinni stać w odległości co najmniej 1 metra (około 1,5)
  • Dbać o higienę – poprzez prawidłowe mycie (wodą i mydłem) i dezynfekcję rąk (środkami na bazie co najmniej 60% alkoholu)
  • Udostępnione są pomieszczenia oraz dozowniki z mydłem czy płynem – do mycia i dezynfekcji, przy jednoczesnym stałym napełnianiu
  • Promowaniu informacji – wywieszeniu w widocznych miejscach instrukcji

Ponadto pracownicy budowlani powinni być przeszkoleni w zasadach BHP. Ważne, aby przestrzegali zaleceń odnośnie niedotykania twarzy, ust, nosa czy oczu. Niewskazane jest noszenie ochronnych maseczek przez osoby zdrowe, gdyż nie stanowią pełnej ochrony. Rekomendowane są jedynie osobom zarażonym, podejrzanym o zakażenie czy opiekującym się nimi. Sprzęt budowlany oraz wszelkie powierzchnie użytkowe czy pomieszczenia powinny być dezynfekowane środkami bądź wodą zmieszaną z detergentem.

Przeczytaj również: Instalacje sanitarne i elektryczne w nowoczesnym domu - co warto wiedzieć

W przypadku podejrzenia o zarażenie koronawirusem trzeba zgłosić się do oddziału zakaźnego, stacji sanitarno-epidemiologicznej. Można również zadzwonić do Narodowego Funduszu Zdrowia na numer: 800 190 590.

Środki pomocy dla przedsiębiorstw budowlanych

W przypadku stanu epidemii koronawirusa w Polsce sytuacja na rynku zależy od zleceń budowlanych oraz wdrożonych środków ochronnych pracowników. Jak się okazuje, firmy mogą liczyć na specjalny pakiet pomocowy. Jego wartość wynosi około 212 miliardów złotych. Oznacza to przedłużenie umów o roboty budowlane na czas trwania zagrożenia oraz nieegzekwowanie nieprzeprowadzonych na czas przetargów. Warto zatem śledzić informacje dotyczące specustawy. Szczególnie dotyczy to firm, które zajmują się inwestycjami drogowymi. Nowe przepisy mają obowiązywać od kwietnia 2020 roku. Przedsiębiorcy mogą także liczyć na pomoc ze strony banków. Pakiet osłonowy ma obejmować między innymi mikropożyczki (do 5 tysięcy złotych) czy gwarancje kredytowe. W ten sposób będziesz mógł odbudować biznes i poprawić sytuację finansową w przypadku strat lub bankructwa. Około 40% wysokości wynagrodzenia w stosunku do wynagrodzenia średniego będzie pokrywane przez państwo.

Źródło: Gov.pl, WNP

Podziel się:

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

Korzystamy z plików cookies, które zapisują się w pamięci Twojej przeglądarki.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony. Korzystamy z nich także w celach analitycznych i reklamowych, również przy współpracy z partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies przechodząc do ustawień. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.