Artykuł sponsorowany

Jak pielęgnować trawnik z rolki?

Jak pielęgnować trawnik z rolki?

Trawa z rolki pozwala cieszyć się zielonym dywanem w ogrodzie już kilka godzin po montażu. Aby darń zachowała ładny wygląd na długi czas, niezbędne jest jednak pamiętanie o jej właściwej pielęgnacji. Jak zadbać o trawę z rolki tuż po rozłożeniu? Jak często ją kosić, podlewać i nawozić? Jakie jeszcze inne zabiegi pielęgnacyjne wykonywać? Odpowiedzi na wszystkie te pytania znajdują się w poniższym artykule.

Pielęgnacja trawnika z rolki tuż po rozłożeniu

Aby trawnik z rolki zdołał się prawidłowo ukorzenić, trzeba o niego właściwie zadbać od razu po rozłożeniu. Trawę trzeba przede wszystkim zwałować i obficie podlać. Nawadnianie w pierwszych 2-3 tygodniach powinno być intensywne – podczas upałów można je wykonywać nawet kilka razy dziennie. Warto upewnić się, czy woda przenika na odpowiednią głębokość. Jeśli po nadepnięciu na trawnik z rolki woda podsiąka do góry, wszystko jest w porządku. W celu szybszego ukorzenienia się trawy można wykorzystać specjalny nawóz do zakładania trawników. Pierwsze koszenie najlepiej wykonać po 2-3 tygodniach, gdy źdźbła trawy nieco podrosną. Do tego czasu trawnika nie należy intensywnie użytkować.

Przeczytaj również: Wytrzymałość trawników z rolki. Inwestycja na lata?

Koszenie

Najlepszym terminem na pierwsze koszenie trawnika w sezonie jest przełom marca i kwietnia. Potem można to robić w zależności od potrzeb. Zwykle wystarczy kosić trawę raz na tydzień, przy czym od połowy kwietnia do końca czerwca, gdy wzrost trawy jest najbujniejszy, można robić to częściej, dwa razy w tygodniu. Ostatnie koszenie w roku wykonuje się zazwyczaj w połowie października, ale w przypadku ciepłej jesieni można przesunąć ten termin. Do koszenia najlepiej wykorzystać urządzenie umożliwiające zebranie ściętych resztek. Pozwoli to uniknąć powstawania filcu, który hamuje wzrost trawy.

Przeczytaj również: Trawnik z nasion czy rolki - jaki wybrać?

Podlewanie

Podlewanie trawnika wydaje się proste, ale warto wiedzieć, jak często i kiedy to robić. Dojrzały trawnik podlewa się z reguły 2 razy w tygodniu, ale podczas upalnej pogody można to robić 3 razy na tydzień. Niezależnie od pory roku warto stosować się do zasady „podlewać rzadziej, ale obficiej”. Duże ilości wody mają większe szanse na wniknięcie do systemu korzeniowego – tłumaczy specjalista z firmy Xero Flor z województwa lubuskiego, która zajmuje się uprawą trawy w rolce. Najlepszą porą dnia na podlewanie trawnika jest poranek, a drugą w kolejności wieczór. W południe i godzinach popołudniowych woda będzie szybko odparowywać, zwłaszcza w gorące, słoneczne dni.

Nawożenie

Dzięki nawożeniu trawa ma soczysty, zielony kolor; jest również odporna na choroby oraz niekorzystane warunki atmosferyczne. Trawnik należy nawozić kilka razy w roku. Pierwsze nawożenie w sezonie najlepiej przeprowadzić na przełomie marca i kwietnia – tuż po pierwszym koszeniu. Dobrym terminem na ostatnie nawożenie będzie zaś, przełom lata i jesieni. W nawożeniu trawników najlepiej sprawdzą się wieloskładnikowe nawozy mineralne, które zapewniają wszelkie potrzebne składniki odżywcze. Jesienią należy zastosować jesienny nawóz do trawników – o obniżonej zawartości azotu. Dzięki temu trawa nie będzie niepotrzebnie wzrastać przed zimowym spoczynkiem.

Przeczytaj również: Jaka jest różnica między aeracją a wertykulacją?

Wertykulacja i aeracja

Wertykulacja i aeracja to dwa dość często pomijane, a jednak niezwykle ważne zabiegi pielęgnacyjne trawników. Wertykulacja pozwala pozbyć się z trawnika wspomnianego wyżej filcu, czyli warstwy obumarłych roślin, która uniemożliwia odpowiednie nawilżenie oraz dotlenienie gleby. Najlepszym terminem na jej wykonanie jest wczesna wiosna. Do wertykulacji używa się specjalnych urządzeń zwanych wertykulatorami. Dostępne są w wersji ręcznej, elektrycznej i spalinowej. Aeracja umożliwia zaś napowietrzenie i rozluźnienie gleby. Przeprowadza się ją wiosną i późnym latem z wykorzystaniem wideł, specjalnych butów lub walców z kolcami.

Podziel się:

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.