Jakie są warunki dzierżawy szalunków ściennych i stropowych?
Wynajem szalunków to ciekawa opcja dla firm budowlanych, która w wielu przypadkach opłaca się bardziej niż kupno własnego deskowania. Wypożyczenie szalunków jest jednak obwarowane określonymi zapisami zawartymi w umowie, których dzierżawca powinien przestrzegać – w innym wypadku może zostać obciążony dodatkowymi kosztami. Jakie są warunki dzierżawy szalunków ściennych i stropowych?
Sporządzenie umowy dzierżawy
W celu wynajmu szalunków w pierwszej kolejności trzeba się skontaktować z firmą oferującą taką usługę. Należy podać dane i typ inwestycji oraz zakres i harmonogram prac. Warto mieć na uwadze, że większość firm wypożycza szalunki wyłącznie podmiotom gospodarczym. Po ustaleniu szczegółów zamówienia obie strony mogą przejść do sporządzenia umowy dzierżawy. Zabezpiecza się ją kaucją, która jest zwracana po zdaniu sprzętu i rozliczeniu dzierżawy. Jej wysokość ustala się indywidualnie w zależności od skali budowy oraz ilości wypożyczonego towaru.
Prawidłowe użytkowanie wypożyczonych szalunków
Wypożyczone szalunki ścienne i stropowe należy użytkować zgodnie z instrukcją techniczną. Podczas rozładunku i demontażu nie wolno zrzucać ich elementów na podłoże. Komponenty drewniane, takie jak płyty szalunkowe i dźwigary, nie mogą być cięte, skracane lub nawiercane. Płyty szalunkowe przed użyciem należy zabezpieczyć środkiem antyadhezyjnym, który ogranicza ich przywieranie do mieszanki betonowej. Do jego nałożenia można wykorzystać wałek lub pędzel albo zastosować metodę natryskową. W przypadku pojawienia się zarysowań i wgnieceń należy je wypełnić szpachlą lub wodoodpornym uszczelniaczem.
Zwrot dzierżawionych szalunków
Zwrot towaru należy zgłosić z odpowiednim wyprzedzeniem określonym w umowie. Zwracane szalunki należy ułożyć w taki sposób, aby ich rozładunek i klasyfikacja przebiegały możliwie jak najszybciej, a więc według rozmiarów i typów. Drobne elementy powinny zostać spakowane w pojemnikach lub powiązane w wiązki. Najlepiej będzie, jeśli dzierżawca odda towar w takim samym ułożeniu, w jakim otrzymał go od firmy wynajmującej szalunki, takiej jak MDM Trade z Cholerzyna koło Krakowa. Uszkodzone i wadliwe elementy powinny znajdować się na górze paczki.
Zwracane szalunki należy oczyścić z betonu, błota i brudu. W przypadku zwrotu nieoczyszczonego towaru wydzierżawiający wzywa dzierżawcę do jego oczyszczenia, a jeśli dzierżawca nie podejmie interwencji, zostaje obciążony dodatkowymi kosztami. Konieczne jest także uiszczenie odpowiednich opłat, określonych w umowie, za wszelkie uszkodzenia w zwracanych szalunkach. Jeżeli naprawa jest niemożliwa lub jej koszt przewyższa wartość elementu, dzierżawca zostaje obciążony kosztami według cen katalogowych nowego sprzętu.
Podziel się:
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana