Wiaty rowerowe jako element infrastruktury ulicznej
Mała architektura stanowi istotne dopełnienie przestrzeni miejskiej. Dlatego producenci wiat rowerowych nie zasypiają gruszek w popiele, proponując coraz ciekawsze rozwiązania – zarówno pod względem wizualnym, jak i funkcjonalnym. Ich brak stanowi znaczną przeszkodę w korzystaniu z roweru jako środka lokomocji. Zobacz, jaką wiaty pełnią funkcję w przestrzeni zurbanizowanej, zarówno jako element komunikacji miejskiej, jak i architektury.
Rola wiaty rowerowej w systemie komunikacji miejskiej
Nakłonienie mieszkańców do zamiany samochodu na jednoślad to marzenie władz wielu miast. Przede wszystkim w celu odciążenia centrów, ograniczenia emisji dwutlenku węgla czy też zmniejszenia ilości osób cierpiących na dolegliwości związane z otyłością. Jak pokazuje wiele badań opartych na ankietowaniu mieszkańców, dużą przeszkodą w rezygnacji z samochodów na rzecz rowerów jest brak odpowiedniej infrastruktury. Często wskazywany jest brak wiat i parkingów rowerowych. Można więc stwierdzić, że obecność wiat to warunek konieczny podniesienia komfortu życia mieszkańców.
W urbanistyce zwraca się uwagę na fakt, iż wysiłek fizyczny, który jest pożądany, gdy poruszamy się na rowerze w celu rekreacyjnym, jest rzadziej akceptowany, jeśli zastępuje on nasz główny środek transportu. W takim przypadku wymagania użytkowników roweru są zbliżone do tych, jakie kierowcy mają wobec infrastruktury drogowej.
Lokalizacja wiat rowerowych w sieci komunikacyjnej miasta
System komunikacji miejskiej powinien stanowić spójną, zintegrowaną całość. Z tego względu zaleca się, aby wiaty rowerowe spełniające funkcje parkingów dla rowerów zlokalizowane były w tak zwanych punktach węzłowych. Uważa się za nie:
- duże zakłady pracy (w tym szkoły ponadpodstawowe),
- uczelnie wyższe,
- stacje Szybkich Kolei Miejskich,
- centra handlowe,
- atrakcje turystyczne.
Jeśli mowa o stacjach SKM, podobnie sytuacja wygląda w przypadku pętli tramwajowych - popularne staje się tworzenie parkingów „bike and ride”. Polega to na pozostawieniu roweru w bezpiecznym miejscu i kontynuacji podróży zbiorowym transportem miejskim. Dużą rolę mają tu do odegrania producenciwiat rowerowych - aby tworzyć stabilne, bezpieczne konstrukcje, które ochronią nasze dwa kółka przed śniegiem, deszczem i innymi zjawiskami atmosferycznymi.
Architektoniczne znaczenie wiaty rowerowej w krajobrazie miasta
Wiaty rowerowe, jako element małej architektury, odgrywają znaczącą rolę w miejskim krajobrazie. Jak zauważa specjalista z firmy Arret:
Wiaty rowerowe powinny być dopełnieniem przestrzeni – stanowić o jej jakości. Funkcjonalność musi współgrać z estetyką, aby w sposób harmonijny scalić elementy danej przestrzeni.
Niejednokrotnie to mała architektura staje się wizytówką danego miasta. Stanowi miejsce inspiracji i integracji pokoleń czy mieszkańców z przyjezdnymi. Wiata rowerowa jako element komunikacji miejskiej odgrywa w tym przypadku rolę „magnesu”. Miejsce, w którym bezpiecznie, na dłuższy czas można zostawić swoje dwa kółka, może stać się i przystankiem, i przestrzenią do wspomnianej integracji.
Podziel się:
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana