Artykuł sponsorowany

Instalacja fotowoltaiczna - pozorna oszczędność czy opłacalna inwestycja?

Instalacja fotowoltaiczna - pozorna oszczędność czy opłacalna inwestycja?

Czy instalacja fotowoltaiczna jest opłacalną inwestycją, czy to jedynie pozorna oszczędność? Odpowiedź na to pytanie dostarcza krajobraz – wystarczy rozejrzeć się po dachach budynków jednorodzinnych, firm i gospodarstw rolnych, aby dość szybko zauważyć zamontowane tam panele fotowoltaiczne. Z pewnością nie byłyby instalowane, gdyby fotowoltaika się nie opłacała.

 

Przyjrzyjmy się bliżej, dlaczego inwestycja w instalacje fotowoltaiczne jest opłacalna.

 

Czy instalacja fotowoltaiczna w Polsce się opłaca?

Wokół instalacji fotowoltaicznych przez lata narosło wiele mitów, m.in. te, że w Polsce jest za mało słońca, a dodatkowe koszta związane z przesyłem czynią inwestycję mało opłacalną. A jak jest naprawdę? Rzeczywiście, w niektórych sytuacjach montaż instalacji fotowoltaicznej jest nieopłacalny. Ale wyłącznie wtedy, kiedy panele miałyby być zamontowane na zacienionym lub skierowanym wyłącznie na północ dachu. Jeśli chociaż jedna połać dachu skierowana jest na południe, wschód lub zachód, a do tego dachu nie zacieniają drzewa lub inne budynki – instalacja fotowoltaiczna jest opłacalną inwestycją.

Przeczytaj również: Zalety wykorzystywania energii słonecznej w domu

 

Czynniki wpływające na opłacalność inwestycji w fotowoltaikę

Do najważniejszych czynników wpływających na opłacalność inwestycji należą także: koszty zakupu i montażu ogniw fotowoltaicznych (liczy się także rodzaj paneli – wydajniejsze są zazwyczaj droższe), zużycie energii w gospodarstwie domowym, kąt nachylenia dachu, a także dofinansowania i ulgi, które niwelują część kosztów. Jednak nawet w sytuacji, kiedy początkowo poniesiemy większe wydatki (bo np. nie skorzystamy w dofinansowania lub wybierzemy droższe panele), inwestycja w fotowoltaikę nadal się opłaca – po prostu poniesiony nakład zwróci się nieco później.

Przeczytaj również: Czas zwrotu z inwestycji w panele słoneczne

 

Instalacja fotowoltaiczna to realne oszczędności

Oczywiście nie da się ukryć, że początkowy koszt inwestycji jest spory. Średni koszt budowy instalacji fotowoltaicznej dla domu i bez dotacji to ok. 26 tysięcy złotych. Można więc zapytać, co to za oszczędność? Po pierwsze, po uzyskaniu dotacji oraz skorzystaniu z ulgi podatkowej, koszt można obniżyć nawet o 10 tysięcy złotych. Po drugie, warto wziąć pod uwagę także możliwość skorzystania z nisko oprocentowanego kredytu. Finansowanie (dostępne m.in. w ofercie MR Energy) może pokryć nawet 100% kosztów, a co ważne, rata kredytu na fotowoltaikę jest często niższa niż rachunki za prąd. Do tego inwestycja zwraca się już po kilku latach, a przez kolejne – zapewnia niemal darmową energię. Dlatego instalacje fotowoltaiczne nie są pozorną oszczędnością, tylko bardzo opłacalną inwestycją.

Przeczytaj również: Rodzaje instalacji fotowoltaicznych

Podziel się:

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.